مدل بومی پیشرفت (1 )


دکتر علیرضا آیت اللهی
چون این نوشته٬ اولین یادداشت اینجانب در این وبلاگ در حوزه برنامه ریزی اقتصادی است لازم می دانم به عرض خواننده گرامی برسانم که نویسنده گرچه روحانی زاده است ٬ و گرچه سابقه تحصیلات بسیار اندک حوزوی در دوره نوجوانی دارد ٬ به هیچ وجه مدعی شناخت اقتصاد اسلامی نیست و خود میپذیرد که اقتصاد را ٬ مگر اندکی در دانشگاه تهران ٬ در فرانسه غیر اسلامی آموخته است و قاعدتا" گرایشاتی به حوزه اقتصاد اجتماعی ُ همجوار با جامعه شناسی اقتصادی ( جامعه شناسی و اقتصاد کار ٬ اقتصاد توسعه ٬ آمایش سرزمین ٬ تعاون ٬ و... ) یافته است . اما اقتصاد اجتماعی مشابهت هائی چندین و چند با مکتب اقتصاد اسلامی دارد و بنا بر این حتی نوشته های اقتصادی سابق نویسنده نیز نمی تواند فاقد نقطه نظر های اسلامی باشد .

بازهم نویسنده با توجه به سوابقی که در تدریس برنامه ریزی اقتصادی ٬ ارزیابی طرح ها و برنامه ها ٬ و تعادن و خدمات اجتماعی در اسلام ٬ در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور دارد نه تنها مدعی بحثی کلاسیک در مکتب اقتصاد اسلامی نیست ٫ بلکه برعکس ٬ آن را به مدعیان محترمش سپرده به اصطلاح در عالم طلبگی-دانشجوئی ٬ و به نحوی که شاید محرک و مشوق دانشجویان گرامی در این امر واقع شود ٬ فقط و فقط به طرح مطلب می پردازد .

لذا با توجه به همین جنبه پیشنهادی و اقتراحی کار ٬ در این یادداشت سعی شده است که حتی الامکان فقط از کتابها و سایر منابع فارسی در دسترس عموم ( که همه آنها در کتابخانه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور وجود دارند ) استفاده شود و در صورتی که در جائی از کتب غیر فارسی استفاده شده است به کتابهای مربوطه به زبان فارسی اشاره نماید .

شهید آیت الله صدر

اقتصاد مکتبی و مدل بومی پیشرفت

نوزدهم فروردین ۱۳۸۹ ٬ مصادف با سالروز شهادت یکی از بزرگترین بنیانگذاران « اقتصاد اسلامی » ٬ یعنی شهید آیت الله سید محمد باقر صدر ٬ و دقیقا" سی امین سال از شهادت آن بزرگوار است که نه تنها به مناسبت این سی امین ٬ بلکه به خصوص و بسیار بیشتر از آن به دلیل نوعی « رنسانس اقتصاد اسلامی در ایران » با اعلام دهه رشد و پیشرفت٬ سال همت مضاعف و کار مضاعف٬ و نهایتا" کوشش هائی که در راه تهیه الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت به عمل می آید ٬ نقطه عطفی در بررسی عقاید و آراء آن بزرگوار قرار می گیرد .

رنسانس اقتصاد اسلامی از این جهت است که باز هم به دنبال طرح قوی تر موضوع « دولت مکتبی »٬ موضوعات اقتصاد مکتبی ٬ جامعه مکتبی٬ و...نهایتا" مکتب اقتصاد اسلامی نیز مطرح شده است و خواهد شد . مکتب اقتصادی اسلامی به مفهوم محل تفکر و اقدام ٬ یاهمان استراتژی پیشرفت جامعه اسلامی بنا به مکتب اصولی در بخش اقتصادی است ٫ یا در واقع و به نظر شهید آیت الله صدر : « منظور از مکتب اقتصادی٬ یافتن راهی است جهت تنظیم عادلانه زیست اقتصادی » راهی غیر از راههای مارکسیستی و سرمایه داری که « به وسیله اسلام ُ زندگی اقتصادی را سامان بخشد » ( ۱ ) . حال٬ از همین ابتدا ٬ جند سوال اساسی مطرح می شود : 

 - باتوجه به اینکه شهید صدر با آشنائی کامل با اصطلاحات علم اقتصاد ٬ از تفاوت بین مفاهیم « راه » و « الگو » آگاه بوده است و تقریبا" همه جا بر مفهوم « راه» تکیه کرده است در مطالعات کنونی ما آیا « الگو » به معنی همان « راه » مشتمل بر سیاست ها ... است ( ۲ ) یا الگو به مفهومی که جامعه شناسان از آن سخن می گویند ( ۳ ) و یا واقعا " آنچه که امروز بنام الگوهای رشد و توسعه در جهان شهرت دارد ( ۴ ) ؟

 - آیا « سامان بخشی » ( که در آثار آن شهید تقریبا" به طور کامل معادل مفهوم آمایش سرزمین به کار رفته است ) همان پیشرفت مورد نظر مطالعه گران الگوی ایرانی-اسلامی است ؟ ( ۵) .

 - ارتباط این دو مضمون ٬ با وظیفه برنامه ریزی و نظارت کاربردی در جمهوری اسلامی ایران تا چه حد است ؟ ( ۶ ) .

 در این مبحث دو تذکر اساسی لازم می نماید :

الف . منظور شهید صدر همانطور که خود مکررا" تاکید کرده است « مکتب اقتصاد است و نه علم اقتصاد » .

ب. بنا به قانون اساسی در نظام اسلامی ما ٬ که قاعدتا" بنا به مکتب اصولی و نهایتا" آراء امام خمینی ( ره ) و همفکران و شاگردان ایشان ٬ از جمله شهید صدر معرفی شده به عنوان یکی از تاثیر گذارترین علمای عصر بر متن این قانون ٬ تدوین شده است « اقتصاد ٬ وسیله است نه هدف » ( ۷ )

درست است که آیت الله سید محمد باقر صدر می فرماید که منظور از مکتب و یافتن راه ٬ جستجوی راهی است که در مقابل دو راه مارکسیسم و سرمایه داری ٬ راه سوم باشد ٬ اما بلافاصله تذکر می دهد که منظور وی از این راه ٬ راهی مشمول علم اقتصاد نیست و بنابراین در جهان بینی اسلامی خود ٬ انواع اهداف ٬ رشد و توسعه ٬ سیاستهای اقتصادی ٬ خط مشی های نیل به هدف ٬ الگوهای رشد ٬ استراتژی ها ٬ برنامه ریزی های عملیاتی و تدوین بودجه را نه تنها رد نمی کند بلکه نه در جهت سود ٬  جهت رفع نیازهای جامعه و نهایتا" استقرار عدالت اجتماعی می بیند : اقتصاد و به تبع آن علم اقتصاد ٬ ابزار کار یا در واقع همان وسیله است .

راه رشد و توسعه اقتصادی در اسلام ٬ حتی با پیروی از افکار و آراء شهید صدر هم می تواند همان راههای متداول توسعه شهری و منطقه ای و ملی باشد٬ منتهی قید وظیفه خدمت به جامعه ٬ قیدی اساسی است که سودجوئی و انحصار راههای سرمایه داری و به بند کشیدن و سلطه راههای مارکسیستی را نفی می کند : هدف ٬ جامعه است ٫ یعنی خدمات عمومی ٬ خدمات اجتماعی ٬ و نظایر آن ها .

 شاید از این نظر باشد که سالی را هم در ایران سال خدمت رسانی اعلام کردند . خدمت وظیفه اصلی هر دولتی است ( ۸ ) به ویژه اگر این دولت درچارچوب یک نظام اسلامی انتخاب شده باشد ٫ و به این ترتیب حتی در امور اقتصادی ٬ اصل و اولویت بر امور « اقتصاد تجهیزاتی » است که از این نظر آمایش سرزمین در ابتدای انقلاب اسلامی در ایران مورد نظر قرار گرفت ٫ لیکن چون دارای سرمایه اجتماعی کافی نبود به تدریج چنان از اهداف حقیقی خود دور افتاده مقام و موقعیت خود در برنامه های توسعه را عملا" از دست داد که ترمیم آن اگر غیر ممکن نباشد لااقل بسیار دشوار است .

مکاتبی بیشتر در حوزه اقتصاد اجتماعی که ظاهرا" در غرب ایجاد شده اند اما ریشه هائی در امور اقتصادی و اجتماعی ایران داشته اند ٬ مانند « آمایش سرزمین » ٬ که شهید صدر تحت عنوان سامان بخشی در حقیقت به آن اشاره می کند ٬ یا « توسعه متوازن » و اقداماتی بیشتر در حوزه صرفا " اجتماعی و در جهت خدمات عمومی چون « تامین اجتماعی » ٬ گرچه در دنیای پیشرفته غرب سریع تر و بهتر از جوامع اسلامی شکل گرفته اند اما محور توسعه و پیشرفت نظرات و راههای پیشرفت جامعه اسلامی قرار می گیرند ٫ و فلسفه تمام چنین مکاتبی در واقع چیزی نیست مگر تامین جامعه به صورتی عادلانه و بنا به استقرار عدالت اجتماعی .

دالت مورد نظر شهید آیت الله سید محمد باقر صدر ُ و بگمان ما دقیقا" همان عدالتی که دولت کنونی جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید دارد ٬ ناشی از چنین سیاستها یا راهها یا مسامحتا" الگوهائی است که در اسلام و ایران نیز ریشه دارند ٫ منتهی در اعصار فترت افشار - زند وقاجار بعه تدریج فراموش شده طی رژیم سابق تا حدود زیادی با نوع غربی خود مبادله گردیده اند ٬  حال طبیعتا" می توانند مجددا" باز سازی شده به عنوان راههای اساسی و عمومی ( استراتژیک )پیشرفت در جامعه اسلامی بکار گرفته شوند ٬ و در چنین چارچوبی از مکتب اقتصادی اسلامی مورد نظر شهید صدر طی الگوهای علمی مناسب اقتصادی عملی گردند . شهید صدر در این خصوص به صراحت می نویسد : « اسلام به عنوان یک دین این وظیفه را ندارد که از علم اقتصاد یا فلک و ریاضیات سخن گوید » .

تکنولوژی پیشرفته از جمله در حوزه علوم مدیریتی و برنامه ریزی است ( ۱۰ ).

مطلب به حد کافی واضح است . در مکتب سرمایه داری اصل بر سودجوئی و آزادی است ٫ این آزادی یا « لسه- فر » سبب افزایش قیمت ها ٬ کاهش دستمزدها ٬ تجمیع سرمایه بیش از پیش ٬ انواع انحصارات ٬مکانیزه کردن و الکترونیزه کردن شیوه تولید ٬  واز طرف دیگرکاهش اشتغال ٬ افزایش افسار گسیخته نرخ تورم ٬ گسترش سریع فقر و فاقه و سایر بیماریهای اقتصادی - اجتماعی لازمه پیشرفت نظام سرمایه داری می شود . حال آنکه در اسلام به طرق مختلف بر ضرورت تامین لااقل حداقل معیشت تمام افراد جامعه اسلامی تاکید شده در هر امری استقرار عدالت اجتماعی یا به قول شهید صدر « ایجاد توازن اجتماعی » در مد نظر قرار می گیرد .

دنیای پیشرفته صنعتی غرب عزت و کرامت انسانی را فدای پیشرفت تکنولوژی و سرمایه داری می کند و متقابلا" دنیای اسلامی مقتضی تامین زندگی افراد جامعه ( ۹) در چارچوب عدالت اجتماعی به صورتی فزاینده یادر مسیر پیشرفتی است که نه تنها می تواند ٬ بلکه ٬ بنا به قانون اساسی ٬ملزم به استفاده از

در خدمت به بشریت ٬ هیچ چیز ضروری تر و بنابراین فراتر از استفاده از پیشرفته ترین تکنیک ها و حتی تعامل با نظرات بیگانه ٬ ولوچنان که پیامبر اسلام ( ص ) فرموده اند در چین باشد ٬ نیست ٬ و اتفاقا " در همین تعامل است که امثال آیت الله صدر اگر تکنیکهای غربی را پذیرفته اند در عمل و متقابلا" نظرات اسلامی و اخلاقی خود را به غرب قبولانده اند . اخلاق پزشکی ٬ در مواجهه با پزشکی سرمایه داری ٬ که طی دهه های اخیر در اروپا مطرح شده است بی گمان ریشه هائی در احکام و سفارشات اسلامی دارد . « اخلاق اقتصادی » عنوان چندین و چند کتابی است که پس از تالیف کتاب « اقتصادنا » ی شهید صدر ُ و وقوع انقلاب اسلامی ایران ٬ در اروپا ٬ آمریکای شمالی و بیگمان سایر کشورهای پیشرفته صنعتی جهان منتشر شده و می شوند .

با اینهمه لبه اصلی انتقادات شهید صدر متوجه این اتهام غربی ها است که اسلام تنها به اعتقادات و انجام فرائض مذهبی و اخلاق بسنده کرده به تعبیر شخص ایشان « اسلام اندرزگو است » و نه سیستم بخش .سیستم بخشی اقتصاد اسلامی که بدون برنامه ریزی علمی ٬ مناسب و صحیح اقتصادی غیر ممکن است هدف اصلی شهید صدر را تشکیل داده است . 

شهید صدر می کوشد سیستمی اقتصادی ارائه دهد که هم بنا به منطق رشد و توسعه جهانی ٬ و هم بنا به احکام و شرایع و به ویژه ممیزه های زندگی اسلامی باشد . سیستمی که شهید ٬ طبیعتا" با کشف و نو آوری ارائه داشته است تا حدودی سیستم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داده هم اکنون به خوبی مورد استفاده قرار گرفته است . منتهی بحث بر تکمیل و به روز کردن چنین سیستمی است که با عنوان « مدل بومی پیشرفت » یا نظایر آن فعالیتهائی شروع شده است وانجام می پذیرد انشاء الله .

 پی نوشت:

۱ - مهم ترین آثار مورد استفاده شهید صدر در این یادداشت عبارتند از : « مقدمه ای بر اقتصاد اسلامی » ٬ « اقتصاد ما » در دو جلد ٬ « تصویری از اقتصاد اسلامی » و « مبانی اقتصادی در جامعه اسلامی » . کتابهای دیگری نیز به عنوان مکمل مورد استفاده بوده اند ٫ از جمله : « درآمدی بر اقتصاد اسلامی » ٬ « رساله نوین ( ۲ ) » ٬ « رهنمودهای اقتصادی برگرفته از بیانات امام ( ره ) » ٬ « نوسازی جامعه از دیدگاه امام خمینی » و...

۲ - نگاه کنید به کتاب « راههای گوناگون توسعه اقتصادی » پومفرت ٬ « روشهای توسعه » میکلس » و...

۳ - نک به جزوه تدریسی اینجانب در دانشگاه غلامه طباطبائی تحت عنوان « ارزشیابی طرح ها و برنامه ها » .( ۱۳۷۲ ) .

۴ - نک به « درآمدی به نظریه های جدید رشد اقتصادی » هایول جونز ٬ و نیز « الگوهای رشد اقتصادی » همبرگ .

۵ - نک به مقاله نگارنده تحت عنوان « آمایش سرزمین ٬ اسطوره یا حقیقت » در مجله « مدیریت و برنامه ریزی » شماره ۲۶ مرداد و شهریور ۱۳۸۰ .

۶ - نک به کتاب « اصول برنامه ریزی » از نگارنده

۷ - نک به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .

۸ - نک به « مدیریت دولتی نوین » هیوز.

۹ - نک به جزوه تدریسی اینجانب در دانشگاه شهید بهشتی ( ۱۳۶۶ ) تحت عنوان « تعاون و خدمات اجتماعی در اسلام » .

۱۰ - نک به قانون اساسی...

ونیز جزوه درسی اینجانب برای مدیریت استراتژیک کشور ( تحول در مدیریت و برنامه ریزی کشور ) . کیش . ۱۳۷۴

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا